Dagsarkiv: 18 februari 2019

Köpa på nätet

Förre veckan köpte jag två saker på nätet. En påse med MSM (1 kg), någon slags kosttillskott, som både Sverker och jag använder för våra leder och en Electrolux dammsugare. MSM-en kostade 170 Sek och köpte jag på någon konstig webbshop. Det var möjligt att betala med faktura utan extra kostnader efteråt så inget problem om det blev fel med leveransen. Webbshoppen verkade ha sina rötter i England och leveransen kom från Tyskland (???). Efter fyra dagar fick jag det lämnat med Postnord vid dörren. Han knackade på och ville få en signatur. Konstigt då det var fri frakt. Dammsugare kom från en svensk webbshop. Det kostade 1900 sek, fri frakt, betalade jag med en direkt bankbetalning och den fick jag hämta efter 2 dagar hos Cirkel K. Snabbt och helt ok. Då jag bor på landet tänkte jag att det blir lite mer problem om jag beställer något på nätet. Men så är det inte alls. Produkter som smärtstillande, linsvätska, förband m.m. beställer jag på Apotea.se. Ofta tar det högst två dagar innan det finns i brevlådan (fri frakt) och jag får betala med en faktura. Om det blir ett större paket finns det möjlighet att skicka det med MTD (MorgonTidigtDistribution) och de lämnar vid dörren (inte testad än men det gör jag inom kort!). Då behöver jag inte åka för att hämta. Det är tidningsdistribution som tar hand om det. Förstås är det bättre att köpa alla sina varor i Nora, då finns affärerna kvar. Men det är till och med fyra mil t.o.r. för att åka dit och inte all finns att köpa i Nora. Matvaror och byggvaror köper vi ofta i Nora. Men att åka fyra mil för plåster m.m. är lite för mycket så då beställer jag på nätet. Jag tycker inte om att betala med kreditkort på nätet men ofta är det möjligt att betala med faktura utan extra kostnader eller med en direktbetalning.

I lördags hände något roligt! Vi fick ett kort besök från Gunilla som bodde i vårt hus från 1990 till 2003. Jag jobbade med hönshuset och när hon såg att det fanns någon vid huset åkte hon upp. Hon tittade lite runt och pratade om tiden hon bodde här. Några minnen delade vi bl.a. om stora herrgården som fanns på vår tomt. Jag hänvisade henne till den här sidan var lite om huset finns, klicka HÄR. Hennes man David äger ett bokförlag, Nya Doxa. När de bodde i vårt hus fanns förlaget i Torpet. Hon berättade om bokförlags logo som hon designade från Handelsbods fönster.  På sommarn ska vi bjuda in henne och David.

Fortfarande är det lite svårt att gå. Det finns mycket is kvar, mest på vår tomt. De vägarna i Dalkarlsberg är grusade så det blir bra. För att Sverker inte skadar sina tassar smörjer jag tjockt fett på sina tassar innan vi gå ut. Det sågs att gruset är vass för hundarna.
Mina höns är helt på gång nu, det blir många ägg. Tror att jag ska sätta upp en skylt vid vägen. Det verkar inte ha så mycket effekt men kanske finns det någon som vill köpa. Mer info HÄR.